Den 6. juni 1896 sjøsatte fisker George Harbo og handelsmann Frank Samuelson den 18 fot lange klinkbygde eikebåten «Fox» i New York. Målet for de to nordmennene: å være de første til å ro over Atlanteren.

Den vågale ideen oppsto på et vannhull i New York. De to unge nordmennene livnærte seg av fiske og fiskesalg på sommeren, men om vinteren var det lite å ta seg til. Mens de diskuterte hvordan de skulle kunne tjene penger i vinterhalvåret dukket forslaget opp. De tok seg til byens avisredaksjoner for å selge inn historien uten at noen nappet på ideen. Inntil redaktøren, i sportsmagasinet Police Gazette ivrig tente på ideen. Guttene skulle få premier om de klarte å fullføre turen. Han lovet også at han skulle skaffe mye presse i Europa ved ankomst.

Da de sjøsatte trebåten i New York var det med tusenvis av tilskuere. Byens største aviser dekket saken. Guttene gikk hardt til verks på oppgaven. Hver dag rodde de 18 timer. De våket halve natten hver på skift. De fikk selskap av store hvaler, kantret flere ganger og mistet mat og proviant. De brukte kun 55 dager fra New York til Cornwall. Deretter fortsatte de straks videre til kysten av Frankrike hvor de ble møtt av en jublende presse. I Norge ble den store bragden ikke viet så stor oppmerksomhet, da dette var på samme tid som Fridtjof Nansen vendte hjem fra polhavet. De to roerne ble derfor ikke særlig rike av turen de hadde gjennomført, men rekorden ble stående helt til 2010 da Roy Carroll, Leven Brown, Livar Nysted og Don Lennox rodde over Atlanteren på 44 dager. Uten sammenligning forøvrig da materialer og teknologi har forandret seg mye siden den gangen. Hvem ville ellers i dag lagt ut på en slik tur i en trebåt uten GPS, vannmaskin, ror eller seil? Kåre Rudjord har skrevet om bragden i boken “Atlanterhavsroerne”, den anbefales.